Monday, January 14, 2013

Mencari Iltizam yang Lama

salam.. moga-moga semua pembaca dalam keadaan yang baik-baik,moga kita sentiasa dalam redho Allah SWT.

 Setelah lama saya menyepi dari arena penulisan ini bukanlah kerana malas untuk menulis atau apa-apa sahaja,tapi mungkin sahja hilangnya azam dan iltizam dek kerana dimamah kesibukan dunia yang tanpa henti. Namun begitu dakwah penulisan saya di arus perdana media tidak pernah lenyap sama sekali,ada juga saya 'post' penulisan-penulisan islamik di laman sesawang yang tersangat terkemuka kini yang diasaskan oleh seorang pemuda Israel yang masyhur ketika ini,Mark Zukhenberg iaitu facebook..

 ya...

 niat untuk berdakwah tidak pernah berhenti tetapi kenapa ya tiba-tiba saya kembali bersemangat untuk menulis kembali?aneh bukan..

 tiada yang aneh dalam perubahan..mencipta perubahan memang sukar tetapi itu bukanlah alasan tepat untuk kita tidak bermujahadah untuk permulaan bukan?

 setelah selesai segala urusan akademik saya di UiTM yang tercinta ini,saya mula menanyakan diri apa lagi yang hendak dibuat setelah sekian lama menundukkan kepala kepada kitab-ktab pengajian yang pelbagai..

 ya..apa ya?

tiba-tiba saya teringat pada figure-figure ikon pemuda sekarang yang semakin mendapat nama dan tempat dikalangan hati belia-belia di Malaysia kini,siapa yang saya maksudkan adalah bro Mat Lutfi(sebaya saya tahun 1990),bro Aiman Azlan, dan paling saya hampiri terujanya adalah bro Hilal Asyraf... Mereka-mereka ini mempunyai iltizam adalam penyampaian message mereka tentang islam.Dakwah yang unik tapi bertepatan dengan iltizam dan azam belia masa kini. Mereka juga tidak kekok dalam menyuarakan isu-isu semasa yang menyentuh pelbagai aspek.Contoh mudah yang boleh saya beri adalah seperti ungkapan bro Hilal dalam statementnye baru-baru ini..

mari kita soroti bersama:

 "If you unhappy with Malaysia, get out from Malaysia."

 Saya bukan tak happy dengan Malaysia. Saya sayang, gembira dengan Malaysia. Cuma saya kisah bagaimana 'penjaga' kepada Malaysia, dan bagaimana penjaga itu 'menjaga' Malaysia.

 Kami rakyat yang undi, dan itu tanggungjawab pemerintah untuk jaga sebaiknya. Salah kah kami, rakyat, yang merupakan boss sebenar negara ini, untuk bagi komen dan kritikan terhadap pemimpin, tentang bagaimana dia urus tadbir?

Salahkah kami, rakyat, yang dimohon untuk mengundi mereka ini, memberikan pandangan untuk kebaikan semua?

 Malaysia ini rakyat punya. Kami berhak bersuara. Ingat baik-baik, kita ini takkan selalu di atas. Hari ini kita cakap macam itu pada orang. Nanti masa orang kita sokong tu jatuh, orang lain naik buat kita pula macam mana kita buat kat orang sebelum ini, baru kita tahu langit tu tinggi atau rendah.

 Jangan buat Malaysia ini macam beberapa puak sahaja yang punya. Kalau tiba-tiba Allah izin negara kita ubah kerajaan yang memerintah, you suka orang halau you keluar dari negara ini? Suka? Kita suka orang layan kita baik-baik, kita layan orang baik-baik jugalah. Buat apa halau-halau orang keluar negara dia sendiri? Cukai yang selama rakyat bayar tu, apa? Tak ada nilai?

 Tak ada rakyat, pemimpin tu title kosong aja. Sedar itu." -bro Hilal Asyraf-

 minta izin ya bro..

bukan plagiat suka-suka tetapi plagiat bermanfaat apa salahnya bukan? pemuda-pemuda inilah perlu kita dekati dan pelajari dan kita ambil ibroh darinya..

 bak kata Sukarno:"untuk memimpin perubahan pada sesebuah negara,aku memerlukan sepuluh orang belia sahaja yang mempunyai jiwa kental untuk mengepalai perubahan"

 Terdapat satu peristiwa yang sangat menarik untuk renungan para pemuda di zaman ini. Peristiwa ini selengkapnnya diceritakan oleh Abdurrahman bin Auf: “Selagi aku berdiri di dalam barisan perang Badar, aku melihat kekanan dan kekiri ku. Saat itu tampaklah olehku dua orang Anshar yang masih muda belia. Aku berharap semoga aku lebih kuat daripada mereka. Tiba-tiba salah seorang daripada mereka menekanku sambil berkata: ‘Wahai pakcik apakah engkau mengenal Abu Jahal ?’ Aku menjawab: ‘Ya, apakah keperluanmu padanya, wahai anak saudara ku ?’ Dia menjawab: ‘ Ada seorang memberitahuku bahawa Abu Jahal ini sering mencela Rasulullah saw. Demi (Allah) yang jiwaku ada ditangan-Nya, jika aku menjumpainya tentulah tak kan kulepaskan dia sampai siapa yang terlebih dulu mati antara aku dengan dia!” Berkata Abdurrahman bin Auf: ‘Aku merasa hairan ketika mendengarkan ucapan anak muda itu’. Kemudian anak muda yang satu lagi menekan ku pula dan berkata seperti temannya tadi.

 Tidak lama berselang daripada itu aku pun melihat Abu Jahal mundar dan mandir di dalam barisannya, maka segera aku khabarkan (kepada dua anak muda itu): ‘Itulah orang yang sedang kalian cari.” Keduanya langsung menyerang Abu Jahal, menikamnya denga pedang sampai tewas. Setelah itu mereka menghampiri Rasulullah saw(dengan rasa bangga) melaporkkan kejadian itu. Rasulullah berkata: ‘Siapa di anara kalian yang menewaskannya?’ Masing-masing menjawab: ‘sayalah yang membunuhnya’. Lalu Rasulullah bertanya lagi: ‘Apakah kalian sudah membersihkan mata pedang kalian?’ ‘Belum’ jawab mereka serentak. Rasulullah pun kemudian melihat pedang mereka, seraya bersabda: ‘Kamu berdua telah membunhnya. Akan tetapi segala pakaian dan senajta yang dipakai Abu Jahal(boleh) dimiliki Mu’adz bin al Jamuh.” (Berkata perawi hadits ini): Kedua pemuda itu adalah Mu’adz bin “afra” dan Mu’adz bin Amru bin Al Jamuh” (Lihat Musnad Imam Ahmad I/193 . Sahih bukhari Hadits nomor 3141 dan Sahih Muslim hadits nombor 1752.

 Pemuda seperti itulah yang sanggup memikul beban dakwah serta menghadapi berbagai cobaan dengan penuh kesabaran. Allah SWT berfirman: “Tetapi Rasul dan orang-orang yang beriman bersama beliau, mereka berjihad dengan harta dan diri mereka. Dan merekalah orang -orang yang memperoleh berbagai kebaikan dan merekalah orang-oang yang beruntung .(QS At Taubah: 88) Raulullah SAW menjanjikan bahawa Islampun akan menguasai dunia seperti sabdanya: “Sesungguhn;ya Allah SWT telah memberikan bagiku dunia ini, baik ufuk Timur maupun Barat. Dan kekuasaan umatku sampai kepada apa yang telah diberikan kepadaku dari dunia ini. “HR Muslim VIII/hadits no. 17771. Abu Daud hadits no 4252. Tirmidzi II/27. Ibnu Majah hadits no 2952 dan Ahmad V/278-284).

 Banyak lagi contoh-contoh menarik untuk dikongsikan tetapi ternyata sekadar pada isinya sekarang telah pun membuat saya benar-benar beriltizam dalam berkarya..

 so,what do we waiting for guys?

 medan untuk meraih ganjaran di sisi Allah swt sudah ada dan ganjaran jannah Allah telah tawarkan tidak ada setanding dengan mana-mana ganjaran dunia yang ada.. ya..MARI MENCARI ILTIZAM YANG LAMA-

No comments:

Post a Comment